Feeds RSS
Feeds RSS

Παρασκευή, 25 Οκτωβρίου 2013

Καλημέρα Ειρήνη!

Με αφορμή την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940 προσεγγίσαμε την έννοια της ειρήνης,μια έννοια αφηρημένη και δύσκολα απτή και κατανοητή για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας,μέσα από διάφορες δραστηριότητες.
Αρχικά,παρακολουθήσαμε την ταινία με τίτλο «Ειρήνη»(η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα) που είναι μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου της Annegert Fuchshuber. Η ταινία αυτή μιλάει για τους πρόσφυγες αλλά και την ειρήνη από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ.  

Μέσα από την ταινία,τα παιδιά είδαν ένα κοριτσάκι που το έλεγαν Ειρήνη(προσωποποίηση της έννοιας μέσα από την μορφή ενός κοριτσιού) και παρατήρησαν ότι επειδή ήταν διαφορετικό από τους ανθρώπους που συναντούσε κάθε φορά,δεν την ήθελαν κοντά τους και την έδιωχναν.Μάλιστα, η Ειρήνη αναγκάστηκε να φύγει από το σπίτι της, γιατί καταστράφηκε από τον πόλεμο(η φωτιά που ήρθε από ψηλά, αναφέρει στην ταινία ο αφηγητής)και περιπλανιέται μέχρι που συναντά τον κύριο Καλόκαρδο που επιτέλους την καλοδέχεται και μένει μαζί του.
Τα παιδιά μίλησαν για τα συναισθήματα τους  κατά την διάρκεια και μετά την προβολή της ταινίας,κατανόησαν το μήνυμα της και μέσα από τις ζωγραφιές τους έδειξαν πώς φαντάζονται το  πού μένει η Ειρήνη και πώς είναι εκεί που μένει ο Πόλεμος.

Τα έργα των παιδιών απέδωσαν με ανοιχτά,ζωηρά και «χαρούμενα» χρώματα τις ειρηνικές εικόνες,ενώ τις πολεμικές, τις ζωγράφισαν με σκούρα,«λυπημένα» όπως τα χαρακτήρισαν   χρώματα και η επιλογή των χρωμάτων σε αυτές ήταν λιγοστή(ένα με δύο χρώματα για τις εικόνες του πολέμου).Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό και οι εικόνες μιλούν από μόνες τους!


Στη συνέχεια, μέσα από εποπτικό υλικό,φωτογραφίες,εικόνες,αφίσες και βιβλία για την περίοδο του 1940, συζητήσαμε τις παρατηρήσεις τους για ό,τι έβλεπαν σ' αυτό.Είδαμε τον γεωγραφικό χάρτη της Ελλάδας,παρατηρήσαμε τα χρώματα που έχει(καφέ,πράσινο,γαλάζιο κλπ.) και σε τι αντιστοιχεί το καθένα(βουνό,δάση,θάλασσα).
Μιλήσαμε με λίγα λόγια για το ιστορικό αυτής της επετείου και ιδιαίτερα,σχολιάσαμε το υλικό αυτό ως προς τις δύσκολες συνθήκες ζωής των ανθρώπων την περίοδο του πολέμου.


Μάλιστα,μέσα από την αφίσα της Βάσως Κατράκη συζητήσαμε για το πώς έδιναν κουράγιο στους στρατιώτες όταν τους έπλεκαν μάλλινα ζεστά ρούχα για την καταπολέμηση κρυοπαγημάτων.Αλλά και το κουράγιο που τους έδιναν με τα τραγούδια τους γνωστοί τραγουδιστές και δημιουργοί της εποχής εκείνης,όπως ο Τραϊφόρος, η Σοφία Βέμπο.

Δεν παραλείψαμε να ακούσουμε αυτά τα τραγούδια και να τα τραγουδήσουμε κι εμείς με τη σειρά μας.

Και παρελάσαμε στην αυλή του σχολείου μας όπως κάνουν οι μαθητές και οι μαθήτριες των μεγαλύτερων σχολείων προς τιμήν αυτών που πολέμησαν το 1940.
Από το περιοδικό «Παράθυρο στην εκπαίδευση», με αφορμή την ταινία με την Ειρήνη ασχοληθήκαμε με το τραγούδι του ναι και του όχι,παρατηρήσαμε που ή σε τι λέει ναι ή όχι,το τραγουδήσαμε αλλά και ζωγραφίσαμε με τη σειρά μας, τα δικά μας ναι και όχι.

Κατόπιν, τα παιδιά έφτιαξαν το δικό τους« ΟΧΙ» με διάφορα υλικά και με την τεχνική του κολάζ.


Με την αφήγηση της ιστορίας για τις δυο Νεράιδες που έδωσαν τα χρώματα στην σημαία της Ελλάδας,φτιάξαμε κι εμείς τη σημαία μας.Μιλήσαμε για την γιορτή της σημαίας στις 27 του μήνα αλλά και για τα χρώματα της(γαλάζιο/μπλε για το χρώμα της θάλασσας και λευκό για το χρώμα του αφρού των κυμάτων),το σχήμα της και τις λωρίδες της που επιλέχτηκαν λόγω της ομοιότητας τους με την κυματιστή θάλασσα.Μάλιστα,τραγουδήσαμε και το ομώνυμο τραγούδι του Γ.Σακελλαρίδη, με σημαία μας την ειρήνη.
Γνωρίσαμε τις σημαίες κι άλλων χωρών,παρατηρήσαμε τα χρώματα τους,το σχήμα τους,βρήκαμε τις μεταξύ τους ομοιότητες και διαφορές(όλες έχουν ορθογώνιο σχήμα εκτός από μία,οι περισσότερες σημαίες έχουν λωρίδες,άλλες έχουν σήματα/σύμβολα όπως ασπίδα,κορώνα,αετό,κ.α., δύο σημαίες είναι ίδιες ως προς σχήμα και χρώματα στις λωρίδες τους κ.ο.κ.
Τα παιδιά έπαιξαν διάφορα παιχνίδια με τις σημαίες τοποθετώντας τις ανάλογα με τις οδηγίες που έπαιρναν,σε σειρά,πάνω ή κάτω από κάποια συγκεκριμένη σημαία,σε ζευγάρια αλλά και  παιχνίδι μνήμης.
«Το κανόνι της ειρήνης» της Φρόσως Χατόγλου έδωσε στα παιδιά, αφού ζωγράφισαν μια χαρούμενη καλημέρα για την ειρήνη και ό,τι τους εντυπωσίασε από την ιστορία,την ιδέα να χαρίσουν κι αυτά με τη σειρά τους ένα δώρο στην ειρήνη.Έτσι, έφτιαξαν το περιστέρι της ειρήνης για να μην γυρίζει μόνη της,όπως είπαν, χωρίς παρέα αλλά να είναι κάποιος κοντά της εκτός τον κύριο Καλόκαρδο και την οικογένεια του(επιρροές από την ταινία που είδαν...).
Τελικά,τα παιδιά επέλεξαν την ειρήνη για να δώσουν τα δώρα τους και είπαν ΝΑΙ στην ειρήνη και ΟΧΙ στον πόλεμο.Οι μεγάλοι τι επιλέγουμε;Ας αναρωτηθούμε...Καλή επέτειο,καλό σαββατοκύριακο και καλή δύναμη σε όλες και όλους.




























0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας