ΤΟ <<ΜΕΓΑΛΟ>>ΣΧΟΛΕΙΟ...
Όταν τα παιδιά μεταβαίνουν από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό,συχνά τόσο τα ίδια όσο και οι γονείς τους βιώνουν μία περίοδο σημαντικών αλλαγών.Τα παιδιά γίνονται μέλη μιας μεγαλύτερης ομάδας με άλλες συνήθειες και απαιτήσεις,το αναλυτικό πρόγραμμα και η διδακτική μεθοδολογία διαφέρουν,οι χώροι και οι δάσκαλοι είναι πολύ περισσότεροι και η ανάμειξη των γονέων είναι σαφώς μεγαλύτερη. Γεγονός είναι ότι οι παραπάνω αλλαγές στην σχολική ζωή των παιδιών τους φορτίζει με νέες συμπεριφορές και προσδοκίες τόσο από τους γονείς όσο και από τους εκπαιδευτικούς.
Όσο πλησιάζουμε προς το τέλος της σχολικής χρονιάς,τα νήπια συζητούν για την μετάβασή τους από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό δείχνοντας πόσο πολύ το επιθυμούν να πάνε στο μεγάλο σχολείο ,όπως λένε , και να δουν και να παίξουν με τα αδέρφια ή τους φίλους που ήδη βρίσκονται εκεί.
Η μετάβαση όμως αυτή πολλές φορές δεν είναι ομαλή. Συχνά παρουσιάζονται αξεπέραστες δυσκολίες με αποτέλεσμα να αποτελεί νευραλγικό σημείο του εκπαιδευτικού μας συστήματος.Για αυτό και τα τελευταία χρόνια γίνονται αρκετές προσπάθειες να διαμορφωθούν περισσότερα σημεία σύγκλισης μεταξύ των αναλυτικών προγραμμάτων του νηπιαγωγείου και του δημοτικού μέσα από τα σχέδια εργασίας,τις επικοινωνιακές και βιωματικές δραστηριότητες, την διαθεματικότητα και την σύνδεση των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, τις έννοιες της αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας και την έμφαση στα ενδιαφέροντα των παιδιών.
Ένα από τα διάφορα μοντέλα που υιοθετήθηκαν κατά καιρούς σε ευρωπαικές χώρες για το ξεπέρασμα των δυσκολιών που παρατηρούνται έχει ως βασική αρχή του την συνεργασία του νηπιαγωγείου με το δημοτικό.Μία συνεργασία που θα προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε και εμείς κατά την διάρκεια της εβδομάδας που ακολουθεί( μακάρι να ήταν εφικτό να συνεργαστούμε κατά την διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς).
Ήρθαμε λοιπόν σε επικοινωνία με το 4ο και 7ο Δημοτικό σχολείο Κορυδαλλού και με τους Διευθυντές και τις δασκάλες της πρώτης τάξης αποφασίσαμε να επισκεφθούμε το σχολείο τους,να μας ξεναγήσουν στους χώρους του και να διαμορφώσουμε κοινές δραστηριότητες με τα παιδιά της Α΄τάξης.
Για να πραγματοποιηθεί η παραπάνω επίσκεψη αποφασίσαμε με τα παιδιά να προετοιμαστούμε κατάλληλα έτσι ώστε η επίσκεψη μας να φέρει και τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Για αυτό και καταγράψαμε τι ήδη γνωρίζουμε για το δημοτικό σχολείο σύμφωνα με τις προυπάρχουσες γνώσεις μας.
Τα παιδιά έκαναν υποθέσεις για το τι περιμένουν να δουν εκεί αλλά υπέβαλαν και τους προβληματισμούς τους για ότι δεν γνωρίζουν.Οι ερωτήσεις τους ήταν απλές και αφορούσαν περισσότερο τους χώρους του σχολείου και τα παιδιά παρά τα μαθήματα που θα παρακολουθήσουν όπως:
-τα θρανία είναι αρκετά μεγάλα;
-είναι μεγάλες οι τάξεις;
-τα παιδιά θα είναι στο διάλειμμα;
-θα δούμε τα παιδιά που ήταν παλιά στο νηπιαγωγείο;
γεγονός που μας δείχνει ότι δεν έχουν ακόμα την ικανότητα να σκεφτούν αφηρημένες έννοιες αλλά εστιάζουν περισσότερο στο συγκεκριμένο και κοντινό για τα ίδια πρόσωπο ή αντικείμενο.
-είναι μεγάλες οι τάξεις;
-τα παιδιά θα είναι στο διάλειμμα;
-θα δούμε τα παιδιά που ήταν παλιά στο νηπιαγωγείο;
γεγονός που μας δείχνει ότι δεν έχουν ακόμα την ικανότητα να σκεφτούν αφηρημένες έννοιες αλλά εστιάζουν περισσότερο στο συγκεκριμένο και κοντινό για τα ίδια πρόσωπο ή αντικείμενο.
Στην συνέχεια,
φτιάξαμε από ένα σημειωματάριο για να το προσφέρουμε στους διευθυντές των δημοτικών σχολείων για να τους ευχαριστήσουμε για την φιλοξενία τους
και ζωγραφίσαμε τους εαυτούς μας και γράψαμε το όνομα και το επίθετο μας για να δημιουργήσουμε το βιβλίο των νηπίων και προνηπίων.
και ζωγραφίσαμε τους εαυτούς μας και γράψαμε το όνομα και το επίθετο μας για να δημιουργήσουμε το βιβλίο των νηπίων και προνηπίων.
Την επόμενη ημέρα,αφού συγκεντρώσαμε χαρτιά και μαρκαδόρους για να τα χρησιμοποιήσουμε στην διάρκεια της επίσκεψης μας και να αποτυπώσουμε τους χώρους που θα συναντήσουμε,
ξεκινήσαμε για να πάμε στο 4ο και 7ο Δημοτικό σχολείο.
Η κ.Βασιλική Καββαδία,διευθύντρια του 7ου Δημοτικού σχολείου, μας υποδέχτηκε με μεγάλη χαρά και ανέλαβε να μας ξεναγήσει στους χώρους του σχολείου.
Μάλιστα,απαντούσε στις ερωτήσεις των παιδιών με μεγάλη υπομονή και μας συνόδεψε σε κάθε μας βήμα για να πληροφορεί τα παιδιά .
Επισκεφθήκαμε λοιπόν την τάξη όπου γινόταν το μάθημα την ώρα που η δασκάλα με τα παιδιά μελετούσαν το βιβλίο της Γλώσσας.
Την αίθουσα της βιβλιοθήκης όπου μας εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο την χρησιμοποιούν(δανειστική βιβλιοθήκη,internet για παροχή πληροφοριών,παρακολούθηση εκπαιδευτικών ταινιών).
Η κ.Καββαδία μας κέρασε ,εκ μέρους όλων,σαντουιτσάκια και χυμό για να δροσιστούμε δείχνοντας την ελληνική φιλοξενία και ευγένεια που ενδείκνυται σε τέτοιες περιπτώσεις κάνοντας και εμάς αλλά και τα παιδιά να νιώσουμε άνετα,οικεία και ζεστά.
Επίσης,
γνωρίσαμε τα γραφεία των δασκάλων και τους δασκάλους, που ήταν εκεί, οι οποίοι μας δέχτηκαν με μεγάλη χαρά και θέλησαν να γνωρίσουν τα παιδιά που θα αποχαιρετήσουν το νηπιαγωγείο μας
και παρατηρήσαμε τον προαύλιο χώρο διαπιστώνοντας πόσο μεγάλος είναι.
Την ώρα που ήμασταν εκεί,η γυμνάστρια του σχολείου εφάρμοζε το πρόγραμμά της στα παιδιά της Γ΄τάξης.Θέλησε λοιπόν να βάλει τα νήπια στην διαδικασία να βιώσουν το αντίστοιχο μάθημα για αυτό και την ευχαριστούμε ιδιαιτέρως.
Και να τα παιδάκια μας που γυμνάζονται με την βοήθεια της.
Επισκεφθήκαμε την αίθουσα πολλαπλών χρήσεων όπου τα παιδιά παρακολουθούν κινηματογράφο,θεατρικές παραστάσεις και παρουσιάζουν τους δικές τους γιορτές
και το κυλικείο του σχολείου όπου οι κυρίες μας κέρασαν με την σειρά τους από μία γκοφρετούλα.(τις ευχαριστούμε πολύ για το γλύκισμα).
Τέλος,δεν θα αποχωρούσαμε από το δημοτικό σχολείο εάν δεν επισκεπτόμασταν τις αίθουσες που φιλοξενούν τα παιδιά της Α΄τάξης. Οι δασκάλες έχουν διαμορφώσει με τέτοιο τρόπο τις τάξεις έτσι ώστε να μην απέχουν πολύ από την εικόνα του νηπιαγωγείου. Κατασκευές,πολύχρωμες εικόνες και διαρρύθμιση των θρανίων δίνουν την εικόνα ότι οι δασκάλες κάνουν το καλύτερο δυνατόν για να συνδέσουν την παρελθούσα σχολική ζωή των παιδιών με την παρούσα. Τους αξίζουν πολλά συγχαρητήρια για αυτό.(ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό).
Μάλιστα, η κ. Αναστασία μας έδωσε την δυνατότητα να παρακολουθήσουμε τον τρόπο της διδασκαλίας στο δημοτικό σχολείο
και τον χρόνο να παρατηρήσουμε την τάξη και να ζωγραφίσουμε ότι μας κάνει μεγαλύτερη εντύπωση.
Πολλά από τα παιδιά της Α΄τάξης ήταν μαθητές μας. Χαρήκαμε και εμείς και αυτά που τους επισκεφθήκαμε για αυτό και μας έφτιαξαν πολύ ωραίες ζωγραφιές για να μας τις χαρίσουν.
Η επίσκεψη μας στο Δημοτικό σχολείο μας άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις.Τα παιδιά δήλωσαν ότι τους άρεσε πολύ και ότι θα ήθελαν να πάνε ,όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, ως μαθητές πια. Ευχαριστούμε πολύ την κ.Καββαδία,διευθύντρια του 7ου Δημοτικού σχολείου, και τον κ.Βασίλη Αρβανίτη,διευθυντή του 4ου Δημοτικού σχολείου, καθώς και όλους τους εκπαιδευτικούς, για την τιμή που μας έκαναν να μας δεχτούν στον χώρο τους.
Τα παιδιά πρόσφεραν τα βιβλία με τις ζωγραφιές τους και τα σημειωματάρια που έφτιαξαν με μεγάλη χαρά και αγάπη.
Και του χρόνου να είμαστε καλά!!!!!!
Την Πέμπτη ασχοληθήκαμε με τις πληροφορίες που κατέκτησαν τα παιδιά κατά την επίσκεψη που έγινε στο δημοτικό σχολείο. Μέσα από τις συζητήσεις που έγιναν και τις δραστηριότητες,αξιολογήθηκε κατά πόσο τα παιδιά παρατήρησαν προσεχτικά τους χώρους,έμαθαν καινούργια πράγματα και πήραν τις ανάλογες πληροφορίες τις οποίες μπορούν να επεξεργαστούν και μεταφέρουν.
Κατά επέκταση,σύγκριναν το νηπιαγωγείο με το δημοτικό και ζωγράφισαν τις διαφορές που έχουν,
σχεδίασαν την χωρική διάταξη της Α΄τάξης
και εξήγησαν τι ακριβώς είδαν σε αυτήν
και ομαδικά εργάστηκαν για να προσεγγίσουν εκείνες τις αίθουσες και γενικότερα τους χώρους που τους έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση αφού στο νηπιαγωγείο δεν υπάρχουν.
Φυσικά,μέσα από ερωτοαπαντήσεις στην ομάδα καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των δύο σχολείων αλλά έγινε η επισήμανση ότι η Α΄τάξη του δημοτικού αγγίζει αρκετά τον δικό μας χώρο.
Επίσης,επεξεργαστήκαμε και το βιβλίο της Γλώσσας και των Εικαστικών της Α΄τάξης (μας τα δώρισε η κ.Αναστασία).Τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για αυτά. Τα ξεφύλλισαν, τα παρατήρησαν και συζήτησαν για αυτά. Συγκεκριμένα διαπίστωσαν ότι έχουν πολύχρωμες εικόνες,ότι έχουν γράμματα και αριθμούς, ότι έχουν ασκήσεις και ότι έχουν παραμύθια που και εμείς τα έχουμε διαβάσει.
Ο ενθουσιασμός τους για το δημοτικό σχολείο είναι έντονος γεγονός που υποδηλώνει ότι περιμένουν με χαρά την μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο.Τα συναισθήματα τους είναι θετικά και αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα.Τα παιδιά έχουν αυτοπεποίθηση και γνωρίζουν ότι θα τα καταφέρουν εξαιρετικά.
Το ίδιο ευχόμαστε και εμείς.
(Οι υπόλοιπες δραστηριότητες μας σχετικά με την σύγκριση του δημοτικού σχολείου στα σημερινά και παλιότερα χρόνια θα αναρτηθούν με διαφορετικό τίτλο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας