Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

25 ΜΑΡΤΙΟΥ

25 ΜΑΡΤΙΟΥ...


Είμαστε στις αρχές του Μαρτίου,τον πρώτο μήνα της Άνοιξης,και πλησιάζουν οι ημέρες   
για την ημέρα της 25 Μαρτίου όπου η Ελλάδα γιορτάζει διπλά. Γιορτάζει η θρησκεία μας τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και γιορτάζει η Ελλάδα καθώς και η Κύπρος την επανάσταση του 1821.
Ο Εορτασμός της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 γίνεται στην Ελλάδα, την Κύπρο και σε κέντρα των Ελλήνων της διασποράς στις 25 Μαρτίου κάθε χρόνο, την ημέρα εορτασμού και του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Η ημέρα αυτή είναι επίσημη αργία στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Συνήθως οι εκδηλώσεις εορτασμού περιλαμβάνουν παρελάσεις και άλλες εορταστικές εκδηλώσεις την ίδια ημέρα ή την προηγούμενη.
Οι μεγαλύτερες εκδηλώσεις είναι στρατιωτική παρέλαση στην Αθήνα την 25η Μαρτίου, ενώ την προηγούμενη, στις 24 Μαρτίου, γίνεται μαθητική παρέλαση. Σε άλλους Δήμους γίνονται παρελάσεις στρατιωτικών τμημάτων, μαθητών, συλλόγων κλπ. καθώς και δοξολογίες σε ναούς.
Ξεκινήσαμε λοιπόν με τα παιδιά να ασχοληθούμε με αυτά τα σημαντικά γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία της Ελλάδας και τον Χριστιανισμό.
Αρχικά,παρατηρήσαμε τις εικόνες που απεικονίζουν τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Συζητήσαμε για το τι βλέπουμε στις εικόνες και κάναμε υποθέσεις.Πληροφορήθηκαν τα παιδιά ότι η λέξη Ευαγγελισμός αναφέρεται στην χαρμόσυνη είδηση της γέννησης του Ιησού Χριστού που δόθηκε από τον αρχάγγελο Γαβριήλ στην Παναγία.


Ευαγγελισμός σημαίνει αναγγελία χαρμόσυνης είδησης και ετυμολογικά προέρχεται από το ευάγγελος (=ευ+άγγελος < αγγέλω) μια πολύ παλαιότερη ελληνική λέξη (Οδύσσεια, ξ 152-153ως νείται Οδυσσεύς ευαγγέλιον δε μοι έστω [...]).
Παράλληλα,συζητήσαμε για τα ρούχα εκείνης της εποχής και τις διαφορές που έχουν με τα ρούχα που φοράμε τώρα.Διακρίναμε στο πρόσωπο της Παναγίας την ευγένεια και αγνότητα της ψυχής της και μάθαμε την εννοιολογική σημασία των ονομάτων της(Μαρία,Παναγία,Δέσποινα,Παρθένα).Εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιό μας μαθαίνοντας καινούργιες λέξεις όπως αρχάγγελος,φωτοστέφανο,μανδύας,χιτώνας,σανδάλια,μαντήλα. 

Κατασκευάσαμε την αναγγελία της γέννησης του Χριστού προσπαθώντας να χρησιμοποιήσουμε τα ανάλογα χρώματα σύμφωνα με τα χρώματα των ρούχων της εποχής και τις πεποιθήσεις μας για την εικόνα ενός αγγέλου όπως απεικονίζεται στις εικόνες της εκκλησίας.


Στο τέλος,ακούσαμε την υμνολογία ανήμερα της γιορτής του Ευαγγελισμού.





«Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια
ως λειτρωθείσα των δεινών ευχαριστήρια
αναγράφω σοι η Πόλις σου, Θεοτόκε.
Αλλ΄ ως έχουσα το κράτος απροσμάχητον,
εκ παντοίων με κινδύνων ελευθέρωσον,
ίνα κράζω σοι, Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε.»

Στην συνέχεια μέσα από εικόνες και εποπτικό υλικό και αφήγηση ιστοριών συζητήσαμε για την έναρξη της Επανάστασης στις 25 Μαρτίου 1821 στην Αγία Λαύρα εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας όταν ο Παλαιών Πατρών Γερμανός σήκωσε το λάβαρο της επανάστασης και σπουδαίοι στρατηγοί και ήρωες της εποχής ορκίστηκαν ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η ΘΑΝΑΤΟΣ.
Γνωρίσαμε μέσα από εικόνες τους ήρωες του 1821,μάθαμε για την Φιλική Εταιρία, τα μέλη της και τους στόχους που είχαν θέσει καθώς και την βοήθεια που πρόσφεραν.



Δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στις λέξεις σκλαβιά και ελευθερία.Τα παιδιά προσπάθησαν να προσδιορίσουν τον όρο ελευθερία σε αντίθεση με αυτό που ένιωθαν οι σκλαβωμένοι Έλληνες για τετρακόσια χρόνια. Οι σκέψεις τους πλησίασαν το τι είναι ελευθερία με έναν αγνό και αυθόρμητο τρόπο:
  • να πηγαίνω βόλτα όπου θέλω
  • να πηγαίνω σχολείο
  • να ψωνίζω στα μαγαζιά
  • να έχω ένα σπίτι
  • να δουλεύουν οι γονείς μου
  • να μην με βασανίζουν
  • να μην πολεμάμε
Γιατί αποφασίζουμε κάποια στιγμή να δώσουμε την ζωή μας και να εγκαταλείψουμε τα πάντα;Για την Πατρίδα και την ελευθερία.Αυτό άλλωστε είναι και το μήνυμα του επαναστατικού τραγουδιού του Ρήγα Φεραίου ο θούριος .
ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΜΙΑΣ ΩΡΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΗ
ΠΑΡΑ ΣΑΡΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΚΛΑΒΙΑ ΚΑΙ ΦΥΛΑΚΗ.
Ένας ύμνος, που έμεινε στην ιστορία, γραμμένος από έναν φωτισμένο Έλληνα που αγαπούσε την πατρίδα του και εστερνιζόταν τις ιδέες του Γαλλικού Διαφωτισμού. 

Τραγουδήσαμε με πάθος τον θούριο του Ρήγα για να νιώσουμε και εμείς το πάθος της γενιάς εκείνης και διαβάσαμε τον συγκεκριμένο ύμνο όπως κυκλοφορούσε σε έντυπα της εποχής.Διακρίναμε ότι έγραφαν και μιλούσαν την ελληνική γλώσσα διαφορετικά και συζητήσαμε για ομοιότητες και διαφορές(δασεία,περισπωμένη,οξεία,ψιλή,καλλιγραφικά γράμματα,καθαρεύουσα κ.τ.λ).

Έπειτα , ως άνθρωποι που αγαπάμε την χώρα μας όπως και η γενιά του ΄21, εκδηλώσαμε την αγάπη που έχουμε προς αυτήν φτιάχνοντας μία μπλε καρδιά(το χρώμα της σημαίας μας,του ουρανού και της θάλασσας)με έναν λευκό σταυρό(χριστιανισμός)και το φέσι του τσολιά. Και τα τρία στοιχεία, σύμβολα της Ελλάδας που την κάνουν ξεχωριστή και αναγνωρίσιμη.



Ζωγραφίσαμε ότι μας έκανε εντύπωση από την αφήγηση ιστοριών ,την παρατήρηση εικόνων και των βιβλίων



μάθαμε πώς είναι η παραδοσιακή στολή του Τσολιά και της Αμαλίας 




και τα παιδιά ζωγράφισαν σε εργασία, χρησιμοποιώντας τα ανάλογα χρώματα, τις παραπάνω στολές με σκοπό στην πορεία να τις <<φορέσουμε>>.

(κολλήσαμε την φωτογραφία του προσώπου του κάθε παιδιού στα τσολιαδάκια και τις Αμαλίες).


Παρατηρήσαμε τον χάρτη της Ελλάδας,ψάξαμε και βρήκαμε τα νησιά,τις πόλεις και τους διάφορους τόπους όπου έδρασαν οι ήρωες της επανάστασης.Κολλήσαμε φωτογραφίες ηρώων και κάθε παιδί έβρισκε τον ήρωα που του έλεγε ονομαστικά η νηπιαγωγός.

Αφού παίξαμε αρκετά,φτιάξαμε το στεφάνι με τις εικόνες και τα ονόματα των ηρώων.Τα παιδιά κόλλησαν σε χάρτινο στεφάνι τα πρόσωπα των ηρώων και μετά τα ονόματα τους  έχοντας ως πίνακα αναφοράς τον χάρτη.Έπειτα τα στολίσαμε με πράσινα μπαλάκια γκοφρέ και γαλανόλευκους φιόγκους.






Ζωγραφίσαμε την πατρίδα μας



και κατασκευάσαμε το τσαρούχι του τσολιά μας



Παράλληλα ασχολούμαστε και με την γιορτούλα μας για την εθνική επέτειο μέσα από τραγούδια,ποιήματα και χορούς.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας