Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2014

ΟΙ ΠΑΓΟΙ ΛΙΩΝΟΥΝ....


Το θέμα του Χειμώνα δεν θα μπορούσε να μην συνεχιστεί χωρίς να γνωρίσουν τα παιδιά τα μέρη  πάνω στην γη που έχουν χαμηλές θερμοκρασίες , παγόβουνα και ο χειμώνας επικρατεί. Μέρη που είναι διαφορετικά και μη οικεία στα παιδιά και στα οποία συναντάει κανείς ζώα και ανθρώπους που έχουν μάθει να επιβιώνουν στις ανάλογες κλιματολογικές συνθήκες.

Το ταξίδι μας ξεκίνησε με την παρατήρηση της Υδρόγειο Σφαίρας. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι στον Βόρειο και Νότιο πόλο το χρώμα που κυριαρχεί είναι το λευκό. Μέσα από υποθέσεις και από την συζήτηση που ακολούθησε καταλήξαμε σχετικά γρήγορα στο συμπέρασμα ότι στο πάνω και κάτω άκρο της γης έχει χιόνι, πάγο και παγωνιά.

Οι υποθέσεις μας δεν θα μπορούσαν να επιβεβαιωθούν παρά μόνο μέσα από το διαδίκτυο όπου γράφοντας στην μηχανή αναζήτησης τις λέξεις-κλειδιά, παρατήρησαν και περιέγραψαν φωτογραφίες για τον Βόρειο και Νότιο Πόλο. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τα τεράστια παγόβουνα και τα ζώα που ζουν εκεί.(τα παιδιά δεν μπόρεσαν να ψάξουν γιατί ο υπολογιστής της τάξης δεν είχε internet)


Η μέρα  συνεχίστηκε με την προσπάθεια των παιδιών να απεικονίσουν με μία κατασκευή την γη δίνοντας έμφαση στους δύο πόλους και στην ξηρά.Δραστηριότητα η οποία ολοκληρώθηκε αφού μιλήσαμε για τα ζώα της κάθε περιοχής και τα παιδιά έπρεπε να ομαδοποιήσουν τα ζώα της Αρκτικής και της Ανταρκτικής και να τα κολλήσουν στην σωστή θέση(μαθηματικά).





Έγιναν πειράματα με το νερό ώστε να αντιληφθούν το φαινόμενο της τήξης-πήξης, της επίπλευσης-βύθισης γιατί ήδη είχαν εκφράσει τις απορίες τους σχετικά με το πώς δημιουργήθηκαν τα παγόβουνα, πώς λιώνουν, γιατί σπάνε και δεν βυθίζονται.
Κάνοντας αρχικά υποθέσεις για το τι μπορεί να συμβεί κάθε φορά,
τοποθέτησαν νερό στις παγοθήκες και τις έβαλαν στην κατάψυξη(ονόμασαν το πάνω ράφι της κατάψυξης Αρκτική και το κάτω Ανταρκτική)


αφού έγινε το νερό παγάκια, έβαλαν κάποια από αυτά στην ήλιο, στο καλοριφέρ, στο μπρίκι για να ζεσταθεί με την φωτιά και παρατήρησαν πιο λιώνει πιο γρήγορα,

και κατέγραψαν τα συμπεράσματα τους.(τήξη-πήξη,ζέστη και κρύο αντίστοιχα)

Παγώνουν και λιώνουν με τον ίδιο τρόπο όλα τα υγρά;
Έβαλαν στις παγοθήκες ξύδι, λάδι, οινόπνευμα,τέμπερα και γάλα και ακολούθησαν την ίδια διαδικασία. Τα αποτελέσματα τους εξέπληξαν. Το οινόπνευμα δεν έγινε παγάκι.


Παίξαμε επίσης ένα παιχνίδι με τα παγάκια με στόχο να καταλάβουν ότι και το αλάτι λιώνει τον πάγο εκτός από την υψηλή θερμοκρασία.
Σε ένα μπόλ τοποθετήσαμε τα παγάκια, ρίξαμε και νερό και τους ζητήσαμε να βγάλουν τα παγάκια χωρίς να τα αγγίξουν παρά μόνο να χρησιμοποιήσουν ένα κομμάτι σπάγκο. Φυσικά τα παγάκια γλιστρούσαν...

όμως ρίξαμε αλάτι και το αφήσαμε για λίγο τον σπάγκο μέσα, ο σπάγκος ενώθηκε με το παγάκι και τα παιδιά κατάφεραν να το πιάσουν.



Πολλά παιδιά είπαν ότι ο σπάγκος έχει μαγική δύναμη. Η εξήγηση ότι ο πάγος έλιωσε λόγω του αλατιού και ότι ενώθηκε με τον σπάγκο δεν γνωρίζουμε κατά πόσο τα ικανοποίησε αλλά σημασία έχει ότι θυμήθηκαν πώς έχουν ακούσει στις ειδήσεις ότι ρίχνουν αλάτι στους χιονισμένους δρόμους.
Βάλαμε σε μπολ με νερό αλάτι και το τοποθετήσαμε στην κατάψυξη. Επιβεβαιώσαμε ότι το αλάτι δεν αφήνει τη δυνατότητα στην χαμηλή θερμοκρασία να δράσει τόσο ώστε να παγώσει. Το νερό ήταν απλώς χιονισμένο(απαλό) και όχι παγωμένο(πάγος)


Αυτό όμως που τα εντυπωσίασε ήταν ότι ρίξαμε αλάτι στα μεγάλα παγάκια σαν παγόβουνα και την ώρα που έλιωναν, τα χρωματίσαμε με αραιωμένες τέμπερες. Τα χρωματιστά αυλάκια που δημιουργήθηκαν στο εσωτερικό του πάγου έδωσαν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα το οποίο φυσικά δεν κράτησε τόσο για να το πάρουν στο σπίτι.



Πειραματίστηκαν επίσης ρίχνοντας διάφορα υλικά μέσα σε μία λεκάνη με νερό(χαρτί, μαρκαδόρους, συνδετήρες, ψαλίδι, παγάκι,φελλό, χαρτί, βαμβάκι, πιατάκι,πηρούνι,οδοντογλυφίδα,γυάλινο και χάρτινο ποτήρι κ.τ.λ) και διαπίστωσαν ποια βυθίζονται και ποια όχι. Σταθήκαμε στο υλικό, το βάρος,το μέγεθος και το σχήμα του κάθε αντικειμένου για να βγάλουμε τα συμπεράσματα μας . Οι ερωτήσεις και οι παρατηρήσεις πολλές, το ίδιο και οι απορίες. Γιατί άραγε τα σιδερένια αντικείμενα βυθίζονται ενώ τα τεράστια πλοία επιπλέουν; Για άλλη μια φορά το διαδίκτυο έδωσε τις κατάλληλες απαντήσεις.


 Αφήσαμε τα υλικά στην λεκάνη για αρκετή ώρα για να παρατηρήσουν αν κάποια από αυτά έλιωσαν ή όχι και να υποθέσουν τον λόγο που έγινε αυτό.
Κατέγραψαν τα συμπεράσματα τους σε πίνακα διπλής εισόδου


Τα φυσικά πειράματα έδωσαν την δυνατότητα στα παιδιά να εμπλουτίσουν τον λόγο τους(τήξη,πήξη,επιπλέει, βυθίζεται,υγρό,στερεό,λιώνει,αντιστέκεται,πλαστικό,γυάλινο,μεταλλικό,ξύλινο,χάρτινο κ.τ.λ) και να καταλάβουν τα φαινόμενα φυσικά ή τεχνικά που συμβαίνουν γύρω τους.


Ο πάγος δεν είναι όμως ένα υλικό που θα μας προξενήσει μόνο θαυμασμό ή απορία. Μέσα στην ιστορία αποτελεί και την αιτία μιας μεγάλης τραγωδίας.
Μέσα από εικόνες και την παρατήρηση αυτών μιλήσαμε για τον Τιτανικό
  Ο Τιτανικός (RMS Titanic ή SS Titanic) ήταν ένα βρετανικό υπερωκεάνιο επιβατηγό πλοίο, που ναυπηγήθηκε από τα ναυπηγεία Harland και Wolff, στο Μπέλφαστ, για την εταιρεία "White Star Line". Τα αρχικά RMS (Royal Mail Steamer) σήμαιναν ότι το πλοίο αναλάμβανε τη μεταφορά ταχυδρομείου για τα Βασιλικά Ταχυδρομεία (Royal Mail) του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως στα ελληνικά επιβατηγά πλοία τα λεγόμενα "ποστάλια".
Ο Τιτανικός ήταν στην εποχή του κυριολεκτικά ένα θαύμα της ναυπηγικής, αποτελώντας ένα πρωτοποριακό τύπο πλοίου. Ενσωμάτωνε πολλές καινοτομίες για την εποχή του: ανελκυστήρες για γρήγορη πρόσβαση στα διάφορα καταστρώματα, χαμάμ, γυμναστήριο, πισίνα, ταχυδρομείο και υπέρμετρη πολυτέλεια. Ιδιαίτερα το σέρβις και το φαγητό που πρόσφερε στους επιβάτες της Α' θέσης, ήταν πολύ πλουσιότερο και από τα αντίστοιχα των σύγχρονων ξενοδοχείων 5 αστέρων. Για πολλούς εκείνη την εποχή χαρακτηριζόταν και ως το "αβύθιστο πλοίο", και τούτο διότι ουσιαστικά ήταν δύο πλοία, το ένα εντός του άλλου, όπου το ενδιάμεσο κενό αποτελείτο από τα πρωτοποριακά για τότε διπύθμενα, καθώς και πλευρικοί χώροι δεξαμενών.
Παρά το γεγονός ότι θεωρούταν αβύθιστο, ο Τιτανικός βυθίστηκε στο παρθενικό του ταξίδι τις 15 Απριλίου 1912 όταν συγκρούστηκε με ένα παγόβουνο στον Ατλαντικό Ωκεανό νοτιοανατολικά της Νέας Γης. Εξαιτίας της σύγκρουσης πέθαναν 1.502 άνθρωποι, ενώ 705 διασώθηκαν. Το ατύχημα θεωρείται μια από τις χειρότερες ναυτικές τραγωδίες σε καιρό ειρήνης. Το ναυάγιο του πλοίου εκ τότε παραμένει στον πυθμένα της θάλασσας, σε βάθος 3.784 μέτρων.(el.wikipedia.org)(οι πληροφορίες δόθηκαν στα παιδιά με απλά λόγια χωρίς να δοθεί έμφαση στον θάνατο των ταξιδιωτών)

Κατασκεύασαν τον Τιτανικό,



είδαν αποσπάσματα της ομώνυμης ταινίας



και ένα βίντεο animation του National Geographic  για το πως βυθίστηκε ο Τιτανικός του James Cameron και της ομάδας του


και συγκινήθηκαν

και φυσικά γνωρίσαμε τα ζώα που ζουν στους πάγους(ποια είναι, που ζουν, τι τρώνε, πως προστατεύονται, τι γεννούν)
 και τους ανθρώπους που ζουν στην  Αρκτική(την Ανταρκτική την επισκέπτονται μόνο επιστήμονες για να μελετήσουν)


ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΙΟ!!!! 











2 σχόλια:

  1. Ηταν όλα καταπληκτικά..συγχαρητήρια, μια ξεχωριστή παρουσίαση ...θα ανατρέχω σε αυτή κάθε φορά που φορά που θα θέλω να αναφερθώ στο συγκεκριμένο θέμα
    ΛΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. να είσαι καλά Λία!!! και εσείς κάνατε καταπληκτική δουλειά!!!εστιάσαμε στο ενδιαφέρον των παιδιών για αυτό και δεν σταθήκαμε πολύ σε εσκιμώους κ.τ.λ γιατί τα ενθουσίασε ο πάγος. Με τον Τιτανικό δε όλο ζητούσαν βίντεο και αναπαράσταση της βύθισης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας