Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2013

Κορίτσια κι αγόρια στη σειρά, νιώθουμε τα ίδια συναισθήματα παιδιά!

Αυτές τις μέρες, ως συνέχεια των δραστηριοτήτων για την ισότητα των φύλων, ασχοληθήκαμε με τη θεματική ενότητα: <<συναισθήματα και φύλο>>. Αρχικά, είχαμε ως στόχο μας, τα νήπια να εκφράσουν συναισθήματα, να εξοικειωθούν μ' αυτά και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους. Εν τέλει, να κατανοήσουν ότι ανεξαρτήτου φύλου, όλοι και όλες βιώνουμε διάφορα συναισθήματα.
Μέσα από εικόνες ανδρών και γυναικών(από φωτογραφίες,βιβλία,περιοδικά,διαδίκτυο κ.α.),τα παιδιά παρατήρησαν τα συναισθήματα που έβλεπαν. Σχολίαζαν πώς  αισθάνονται τα πρόσωπα αυτά κι αν και τα ίδια έχουν νιώσει κάτι ανάλογο, όπως το συναίσθημα της χαράς, της λύπης, του θυμού, του φόβου, της έκπληξης, πότε και για ποιο λόγο.
Κατόπιν, καταγράψαμε τι έχουν νιώσει τα αγόρια αλλά και τα κορίτσια της τάξης μας κάποια στιγμή και γιατί. Μετρήσαμε και είδαμε ότι τα περισσότερα αγόρια είπαν ότι είναι  χαρούμενα και τα κορίτσια, σχεδόν όλα νιώθουν λυπημένα(η καταμέτρηση θα επαναληφθεί για να δούμε αν θα συνειδητοποιήσουν ότι τα συναισθήματα που ένιωσαν, ισχύουν και για τα δύο φύλα όπως και τα επιχειρήματα που χρησιμοποίησαν, θα αλλάξουν αλλά κι επειδή έλειπαν αρκετά παιδιά εκείνη την ημέρα της καταγραφής).

Μέσα από την κατασκευή ενός προσωπείου για να δείξουν στην ομάδα τι νιώθει το κάθε παιδί και γιατί


 μας παρουσίασε το καθένα τι συναίσθημα επέλεξε και για ποιο λόγο.
Τα περισσότερα αγόρια δήλωναν ότι είναι χαρούμενα γιατί τους μαγειρεύουν το αγαπημένο τους φαγητό, γιατί παίζουν με τους φίλους τους ή ότι νιώθουν θυμωμένα γιατί δεν τους παίζουν οι φίλοι τους και όχι οι φίλες τους, όταν ρωτήθηκαν σχετικά. Τα περισσότερα κορίτσια όταν παρουσίασαν το προσωπείο τους, είπαν ότι νιώθουν λυπημένες γιατί δεν τις παίζουν οι φίλες τους ή γιατί τις μαλώνει η μαμά. Ένα κορίτσι είπε όμως ότι νιώθει χαρούμενη γιατί είναι κορίτσι, ξεφεύγοντας από τις αναμενόμενες απαντήσεις. Το συναίσθημα του φόβου ήταν κοινό και ως προς την επιχειρηματολογία και από τα δύο φύλα της ομάδας μας.
Στη συνέχεια, φωτογραφίσαν το ένα παιδί το άλλο ζητώντας του να πάρει κάποια έκφραση προσώπου και είδαμε τις φωτογραφίες στον υπολογιστή μας. Τα παιδιά σχολίασαν την έκφραση του κάθε παιδιού αλλά και  τη στάση του σώματος που έπαιρνε, πχ. αν ήταν λυπημένο ένα παιδί, η ομάδα παρατήρησε ότι χαμηλώνει προς τα κάτω και το πρόσωπο αλλά και το σώμα του.Τα παιδιά λοιπόν φωτογραφίζουν...
Μέσα από την ανάγνωση κάποιων βιβλίων, τα παιδιά εμπλουτίζοντας το λόγο τους, είδαν ότι οι ήρωες και οι ηρωίδες των ιστοριών μπορούν να νιώσουν και να βιώσουν τις ίδιες συναισθηματικές καταστάσεις, χωρίς να παίζει ρόλο το φύλο τους.
Έτσι, διαβάσαμε την
και την

Ζωγραφίσαν σκηνές από τις παραπάνω ιστορίες, δείχνοντας τα συναισθήματα των κεντρικών προσώπων τους.
Μάλιστα, με αφορμή τη μαγική αστερόσκονη που έκανε δώρο το φεγγάρι στη λεύκα και το άλογο,παίξαμε  με τη δική μας μαγική σκόνη δραματοποιώντας την ιστορία και αλλάζοντας ρόλους. Πάνω από όλα, διασκεδάζοντάς το!
Επίσης, τα παιδιά έδειξαν την αγάπη τους όπως τα γλαροχελίδονα της σχετικής ιστορίας τραγουδώντας αγκαλιασμένα τραγούδια για την αγάπη και τη φιλία.
Να σημειώσουμε ότι τα παιδιά, αυτές τις μέρες που μιλάμε για τα συναισθήματα μέσω της οπτικής της ισότητας των δύο φύλων, φαίνεται να το εκφράζουν μέσα από το παιχνίδι τους, διαλέγοντας να παίξουν σε γωνιά, ανεξάρτητως φύλου(αγόρια και κορίτσια στην κουζίνα, το κουκλόσπιτο, να σιδερώσουν στη σιδερώστρα του σπιτιού, να μαγειρέψουν, να πάνε βόλτα το καροτσάκι με τα μωρά κλπ). Ακόμη,το δείχνουν και σε άλλες δραστηριότητες όπως στην πλαστελίνη, φτιάχνοντας γυναικεία και αντρικά πρόσωπα.
Στις ζωγραφιές τους, εκφράζουν διάφορα συναισθήματα που βιώνουν τα ίδια ή άλλα πρόσωπα ή αντικείμενα κ.ο.κ
Στη συνέχεια, έφτιαξαν τις περίφημες χαρτινόφατσες, όπως τις ονόμασαν, δίνοντας το κάθε παιδί την έκφραση που επιθυμούσε.
Μέσω ερωτήσεων, τα παιδιά μας είπαν τι φύλο επέλεξαν για τη δική τους φάτσα, τι αισθάνεται αλλά και τι θα ένιωθε αν ήταν του αντίθετου φύλου. 

Αντάλλαξαν μεταξύ τους φατσούλες και μέσω του παιχνιδιού, αγόρια και κορίτσια είδαν ότι νιώθουν το ίδιο.
Τα παιδιά, μέσα από φύλλα εργασίας συνειδητοποίησαν ότι η έκφραση των συναισθημάτων βιώνεται σε ανάλογες καταστάσεις και από τα δύο φύλα. Αυτό φάνηκε στην ερμηνεία που έδιναν τα ίδια, πχ. κορίτσια κι αγόρια δεν ένιωθαν ευχαριστημένα όταν δεν τα έπαιζαν οι άλλοι, τρόμαζαν με τα ίδια πράγματα κ.ο.κ.
Τα νήπια μιμήθηκαν διάφορα συναισθήματα μέσω κάποιων παιχνιδιών, με στόχο να δουλέψουν ομαδικά και να παρουσιάσουν τα συναισθήματα που ένιωθαν. Να κατανοήσουν ότι τα συναισθήματα έχουν διαφορετική ένταση αλλά και ότι αυτά εκφράζονται με διάφορους τρόπους. Έτσι, χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες όσες και τα σεντονάκια που είχαν και ανάλογα με τις οδηγίες της νηπιαγωγού, συνεργάζονταν παίρνοντας τη στάση  του σώματος που ταίριαζε στο συναίσθημα που καλούνταν να εκφράσουν κάθε φορά.
Δραματοποίησαν στη συνέχεια, σε ζευγάρια, διάφορες καταστάσεις παρουσιάζοντας μια ποικιλία συναισθημάτων και το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό...

Χαρά

Λύπη
Θυμός
Έκπληξη
Αγάπη


Κατόπιν, τα παιδιά είχαν πολλές ευκαιρίες να μαντέψουν διάφορα συναισθήματα μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων. Στόχος ήταν να κάνουν αντιστοιχίσεις ένα προς ένα αλλά και να εκφράσουν συναισθήματα με διάφορους τρόπους.
Αρχικά, αντιστοίχισαν τα προσωπεία με τα συναισθήματα και τις καρτελολέξεις τους.
Μετά, επέλεξαν μια φίλη ή ένα φίλο του αντίθετου φύλου, και με τη σειρά, το ένα ζωγράφισε το άλλο. Ρωτούσαν για το τι ένιωθε το ζευγάρι τους αφού το ζωγράφισαν και καθόλη τη διαδικασία το ένα βοηθούσε το άλλο, δίνοντας τις ανάλογες οδηγίες. Ζωγράφοι και μοντέλα λοιπόν εν δράσει...
Παρατήρησαν και σε αντίγραφα από πίνακες ζωγραφικής, ποια είναι τα κεντρικά πρόσωπα,αν είναι κορίτσια ή αγόρια,τι μας δείχνουν, αν αισθάνονται το ίδιο,με τι ασχολούνται αλλά και να μαντέψουν τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών/τριών τους.

Μέσα από μια λίστα που κάναμε στην παρεούλα μας για τα πράγματα που μας αρέσει να κάνουμε στο σχολείο και γι' αυτά που δεν μας αρέσει, τα παιδιά εμπλούτισαν το λόγο τους με την έκφραση των συναισθημάτων που τα ίδια βιώνουν. Ακόμη, αναγνώρισαν συναισθήματα, ευχάριστα και δυσάρεστα και κατανόησαν το γιατί τα νιώθουν. Επιπλέον, είδαν ότι αγόρια και κορίτσια μπορούν να βιώνουν τα ίδια συναισθήματα.
Στο τέλος της εβδομάδας, επαναλάβαμε την καταγραφή των συναισθημάτων από τα αγόρια και τα κορίτσια. Οι απαντήσεις τους έδειξαν ότι εστίαζαν σε αυτό που τους είχε κάνει να νιώσουν ανάλογα στα πλαίσια μιας συγκεκριμένης κατάστασης και σε όλο αυτό δεν έπαιξε ρόλο το φύλο τους. Αυτό έγινε κατανοητό τουλάχιστον από τις εξηγήσεις που έδιναν την τελευταία φορά.
Άλλωστε, όλοι και όλες είμαστε παιδιά που ξέρουμε να κλαίμε, να γελάμε, να πονάμε το ίδιο....σαν το γνωστό παλιάτσο του τραγουδιού...
Καλό Σαββατοκύριακο στα μικρά και τα μεγάλα παιδιά!












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας