ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΠΑΣΧΑ
Η τελευταία εβδομάδα πριν τις διακοπές του Πάσχα έφτασε, και με τα παιδιά ασχολούμαστε ιδιαίτερα με όλα αυτά που πρόκειται να συμβούν τις επόμενες μέρες που δε θα είμαστε στο σχολείο. Μιλάμε για τη Μεγάλη Εβδομάδα και για τα έθιμα του λαού μας, τις συνήθειές μας δηλαδή, αυτές που γνωρίζουμε, αλλά και όσες έχουν σε άλλα μέρη της πατρίδας μας. Τα παιδιά αναφέρουν τις πιο γνωστές σε αυτά, όπως βάψιμο αυγών και τσούγκρισμα, ψήσιμο κουλουριών, αγορά λαμπάδας, κλπ, αλλά παρατηρούν και εικόνες με έθιμα σε άλλες πόλεις, όπως στη Χίο και στην Κέρκυρα.
Ξέρουμε ότι την επόμενη εβδομάδα δεν θα είμαστε εδώ, αλλά ειδικά το έθιμο του βαψίματος των αυγών είναι πια πατροπαράδοτο και για το σχολείο μας, οπότε αποφασίζουμε να βάψουμε νωρίτερα τα αυγά μας...
...αφού πρώτα κατανοήσουμε γιατί άραγε επιλέγουμε το κόκκινο χρώμα στα αυγά μας το Πάσχα, και αφού έπειτα "παίξουμε" λίγο με αυτά με προσοχή να μην τα σπάσουμε ! (δουλεύουμε μαθηματικές έννοιες και κάνουμε ασκήσεις ισορροπίας!).
Τέλος, δράττουμε την ευκαιρία να πειραματιστούμε με την μπογιά των αυγών και να δοκιμάσουμε και άλλα υλικά που ίσως βάφονται ή όχι με αυτήν. Τα παιδιά επιλέγουν υλικά από μέταλλο, ξύλο, πλαστικό, χαρτί, ύφασμα κλπ...και τα συμπεράσματα είναι...όλα δικά τους!!! Πάντως από αυτή τη διαδικασία δεν βγήκαμε αλώβητοι και πολύ το διασκεδάσαμε!
Βέβαια, τα κόκκινα αυγουλάκια και τα κουλούρια που φτιάξαμε την προηγούμενη εβδομάδα βρήκαν τη θέση τους στα υπέροχα πασχαλινά καλαθάκια -κότας και λαγουδοποτηριού που έφτιαξαν τα παιδιά!
(αφού πρώτα τα στολίσαμε με διάφορα υλικά)
Την ιστορία του Χριστούλη μας που σταυρώθηκε και Αναστήθηκε, τα παιδιά την έχουν ήδη ακούσει τις προηγούμενες ημέρες. Τώρα όμως προσέχουμε λίγο περισσότερο τι σημαίνει Μεγάλη Εβδομάδα, ή γιατί ονομάζεται αλλιώς Εβδομάδα των Παθών, τι έγινε κάθε μέρα από αυτές, και τι κάνουν οι Χριστιανοί αυτές τις μέρες. Μαθαίνουμε για το Ιερό Βιβλίο της εκκλησίας, το Ευαγγέλιο, και τι διαβάζει ο παπούλης κάθε μέρα στη λειτουργία μέσα από αυτό για τη ζωή του Ιησού. Κατασκευάζουμε όλοι μαζί και έναν πίνακα, που μας βοηθάει να θυμόμαστε καλύτερα όλα τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας. Έτσι λοιπόν, μαθαίνουμε για το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων, για το τροπάριο της Κασσιανής, για το Μυστικό Δείπνο και τα βασανιστήρια του Χριστού, για τη Σταύρωση και την Ανάσταση...και όλα αυτά τα τοποθετούμε συγκεκριμένη ημέρα της εβδομάδας. Τελικά παρατηρούμε ότι η πιο στενόχωρη ημέρα για τους χριστιανούς είναι η Μ. Παρασκευή, που ο Χριστούλης είναι μέσα στον επιτάφιο, αλλά και η πιο χαρούμενη και ελπιδοφόρα είναι η Κυριακή του Πάσχα, που ο Χριστός Αναστένεται!
Το ξέρατε εσείς ότι υπάρχουν και Κάλαντα που λέγονται το Πάσχα; Βέβαια, είναι τα Κάλαντα του Λαζάρου! Ακόμα σε μερικές περιοχές της χώρας μας τα τραγουδάνε! ο ρυθμός είναι πολύ εύκολος, και τα παιδιά το μαθαίνουν αμέσως!
"Πού είσαι Λάζαρε;
Πού είναι η φωνή σου;
Πού σε γύρευε
Η μάνα κι η αδερφή σου;
Ήμουνα στη γη
Στη γη βαθιά χωμένος
Κι από τους νεκρούς
Βαριά μανταλωμένος
Βάγια βάγια των Βαγιών
Τρώνε ψάρι και κολιό
Και την άλλη Κυριακή
Τρώνε το ψητό αρνί"
Αλλά και ένα άλλο ποιηματάκι λαϊκό, βοηθούσε τις νοικοκυρές παλιότερα να θυμούνται τι ετοιμασίες πρέπει να κάνουν τη Μ. Εβδομάδα!
Δεν θα μπορούσαμε φυσικά να μην χορέψουμε και να μην διασκεδάσουμε αφού τα ίδια τα παιδιά το ζητούν.Γίναμε λοιπόν μικρά και χαριτωμένα παπάκια τα οποία τραγουδήσαμε και το δείξαμε με τις ανάλογες κινήσεις.
Μέσα από την ενασχόλησή μας με τα Πάθη και την Ανάσταση, χρειάστηκε να έρθουμε σε επαφή με πολλές θρησκευτικές εικόνες, τις περισσότερες βυζαντινής τεχνοτροπίας, αλλά και κάποιες δυτικής τεχνοτροπίας. Παρατηρούμε τις διαφορές τους στα χρώματα, στα σχήματα των προσώπων και των ρούχων, ξεχωρίζουμε το φωτοστέφανο των Αγίων, συζητάμε για τα μέρη που μπορεί κάποιος να βρει αυτές τις εικόνες και ομαδοποιούμε σε Βυζαντινές και Δυτικές.
Είμαστε πανέτοιμοι να υποδεχτούμε τη Μ. Εβδομάδα, τα Πάθη, τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Κυρίου μας!
Καλό Πάσχα σε όλους τους φίλους και αναγνώστες μας!!!
Η τελευταία εβδομάδα πριν τις διακοπές του Πάσχα έφτασε, και με τα παιδιά ασχολούμαστε ιδιαίτερα με όλα αυτά που πρόκειται να συμβούν τις επόμενες μέρες που δε θα είμαστε στο σχολείο. Μιλάμε για τη Μεγάλη Εβδομάδα και για τα έθιμα του λαού μας, τις συνήθειές μας δηλαδή, αυτές που γνωρίζουμε, αλλά και όσες έχουν σε άλλα μέρη της πατρίδας μας. Τα παιδιά αναφέρουν τις πιο γνωστές σε αυτά, όπως βάψιμο αυγών και τσούγκρισμα, ψήσιμο κουλουριών, αγορά λαμπάδας, κλπ, αλλά παρατηρούν και εικόνες με έθιμα σε άλλες πόλεις, όπως στη Χίο και στην Κέρκυρα.
Ξέρουμε ότι την επόμενη εβδομάδα δεν θα είμαστε εδώ, αλλά ειδικά το έθιμο του βαψίματος των αυγών είναι πια πατροπαράδοτο και για το σχολείο μας, οπότε αποφασίζουμε να βάψουμε νωρίτερα τα αυγά μας...
...αφού πρώτα κατανοήσουμε γιατί άραγε επιλέγουμε το κόκκινο χρώμα στα αυγά μας το Πάσχα, και αφού έπειτα "παίξουμε" λίγο με αυτά με προσοχή να μην τα σπάσουμε ! (δουλεύουμε μαθηματικές έννοιες και κάνουμε ασκήσεις ισορροπίας!).
Τέλος, δράττουμε την ευκαιρία να πειραματιστούμε με την μπογιά των αυγών και να δοκιμάσουμε και άλλα υλικά που ίσως βάφονται ή όχι με αυτήν. Τα παιδιά επιλέγουν υλικά από μέταλλο, ξύλο, πλαστικό, χαρτί, ύφασμα κλπ...και τα συμπεράσματα είναι...όλα δικά τους!!! Πάντως από αυτή τη διαδικασία δεν βγήκαμε αλώβητοι και πολύ το διασκεδάσαμε!
Βέβαια, τα κόκκινα αυγουλάκια και τα κουλούρια που φτιάξαμε την προηγούμενη εβδομάδα βρήκαν τη θέση τους στα υπέροχα πασχαλινά καλαθάκια -κότας και λαγουδοποτηριού που έφτιαξαν τα παιδιά!
(αφού πρώτα τα στολίσαμε με διάφορα υλικά)
Την ιστορία του Χριστούλη μας που σταυρώθηκε και Αναστήθηκε, τα παιδιά την έχουν ήδη ακούσει τις προηγούμενες ημέρες. Τώρα όμως προσέχουμε λίγο περισσότερο τι σημαίνει Μεγάλη Εβδομάδα, ή γιατί ονομάζεται αλλιώς Εβδομάδα των Παθών, τι έγινε κάθε μέρα από αυτές, και τι κάνουν οι Χριστιανοί αυτές τις μέρες. Μαθαίνουμε για το Ιερό Βιβλίο της εκκλησίας, το Ευαγγέλιο, και τι διαβάζει ο παπούλης κάθε μέρα στη λειτουργία μέσα από αυτό για τη ζωή του Ιησού. Κατασκευάζουμε όλοι μαζί και έναν πίνακα, που μας βοηθάει να θυμόμαστε καλύτερα όλα τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας. Έτσι λοιπόν, μαθαίνουμε για το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων, για το τροπάριο της Κασσιανής, για το Μυστικό Δείπνο και τα βασανιστήρια του Χριστού, για τη Σταύρωση και την Ανάσταση...και όλα αυτά τα τοποθετούμε συγκεκριμένη ημέρα της εβδομάδας. Τελικά παρατηρούμε ότι η πιο στενόχωρη ημέρα για τους χριστιανούς είναι η Μ. Παρασκευή, που ο Χριστούλης είναι μέσα στον επιτάφιο, αλλά και η πιο χαρούμενη και ελπιδοφόρα είναι η Κυριακή του Πάσχα, που ο Χριστός Αναστένεται!
Το ξέρατε εσείς ότι υπάρχουν και Κάλαντα που λέγονται το Πάσχα; Βέβαια, είναι τα Κάλαντα του Λαζάρου! Ακόμα σε μερικές περιοχές της χώρας μας τα τραγουδάνε! ο ρυθμός είναι πολύ εύκολος, και τα παιδιά το μαθαίνουν αμέσως!
"Πού είσαι Λάζαρε;
Πού είναι η φωνή σου;
Πού σε γύρευε
Η μάνα κι η αδερφή σου;
Ήμουνα στη γη
Στη γη βαθιά χωμένος
Κι από τους νεκρούς
Βαριά μανταλωμένος
Βάγια βάγια των Βαγιών
Τρώνε ψάρι και κολιό
Και την άλλη Κυριακή
Τρώνε το ψητό αρνί"
Αλλά και ένα άλλο ποιηματάκι λαϊκό, βοηθούσε τις νοικοκυρές παλιότερα να θυμούνται τι ετοιμασίες πρέπει να κάνουν τη Μ. Εβδομάδα!
Μέσα από την ενασχόλησή μας με τα Πάθη και την Ανάσταση, χρειάστηκε να έρθουμε σε επαφή με πολλές θρησκευτικές εικόνες, τις περισσότερες βυζαντινής τεχνοτροπίας, αλλά και κάποιες δυτικής τεχνοτροπίας. Παρατηρούμε τις διαφορές τους στα χρώματα, στα σχήματα των προσώπων και των ρούχων, ξεχωρίζουμε το φωτοστέφανο των Αγίων, συζητάμε για τα μέρη που μπορεί κάποιος να βρει αυτές τις εικόνες και ομαδοποιούμε σε Βυζαντινές και Δυτικές.
Είμαστε πανέτοιμοι να υποδεχτούμε τη Μ. Εβδομάδα, τα Πάθη, τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Κυρίου μας!
Καλό Πάσχα σε όλους τους φίλους και αναγνώστες μας!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας