Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2013

ΚΑΛΩΣ ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ...

ΚΑΛΩΣ ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ...

Οι Απόκριες πλησιάζουν και τα παιδιά επηρεασμένα από τις διαφημίσεις συνεχώς συζητούν για τις στολές που θα φορέσουν.Η αφορμή λοιπόν δόθηκε για να ξεκινήσουμε να δουλεύουμε το αντίστοιχο θέμα.
Παρατηρήσαμε εικόνες με καρναβάλια και μεταμφιεσμένους.Τα παιδιά αφηγήθηκαν τις εμπειρίες τους και ανακοίνωσαν την αποκριάτικη στολή τους με μεγάλο ενθουσιασμό.

.

Συζητήσαμε για την στολή,την μάσκα,το καπέλο,το βάψιμο.τις περούκες,τα κομφετί και τις σερπαντίνες.Για τα γλέντια,τους χορούς,τα αποκριάτικα τραγούδια και την προέλευση των αποκριών.Διαπιστώσαμε με την χρήση εποπτικού υλικού ότι οι απόκριες ως έθιμο κρατά αρκετά χρόνια. Ο θεός Διόνυσος ή Βάκχος, ο οποίος λατρευόταν από τους, μεταμφιεσμένους με δέρματα ζώων, οπαδούς του ,κίνησε την περιέργεια των παιδιών.


Τα παιδιά απέδωσαν τον αρχαίο θεό χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες που τους δόθηκαν, ως θεός της βλάστησης,του αμπελιού και του κρασιού και παρατηρώντας τους πίνακες ζωγράφων όπως του έλληνα ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ.


Περιέγραψαν τα χρώματα του πίνακα, τα διάφορα στοιχεία που χρησιμοποιεί ο ζωγράφος και το πως έβλεπε από την δική του οπτική γωνία τον θεό Διόνυσο και τα αποτύπωσαν σε εργασία.


Φτιάξαμε την τρελή αποκριά και διακοσμήσαμε την τάξη μας.


Την επόμενη ημέρα μιλήσαμε για τα σημαντικότερα καρναβάλια της Ελλάδας


Τα παιδιά έψαξαν και βρήκαν στον χάρτη τα μέρη της Ελλάδας όπου γίνονται τα καρναβάλια και κόλλησαν πάνω σε αυτόν καρτέλες με τα έθιμα τους.


Βρήκαν τις εικόνες που δείχνουν τα σημαντικότερα ελληνικά έθιμα της Αποκριάς και τις κόλλησαν διαβάζοντας την αντίστοιχη καρτέλα


Ζωγράφισαν τον βασιλιά Καρνάβαλο


καθώς και τα έθιμα που τους έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση


έφτιαξαν τα καρναβαλάκια της τάξης μας


επεξεργάστηκαν το τραγούδι του καρναβαλιού

και έφτιαξαν το σταυρόλεξο του Φεβρουαρίου


γράφοντας σε αυτό αποκριάτικες λέξεις



χρησιμοποιώντας τον ανάλογο πίνακα αναφοράς




Μέσα από όλες τις δραστηριότητες τα παιδιά πήραν πληροφορίες,παρατήρησαν και περιέγραψαν εικόνες,αφηγήθηκαν τις δικές τους ιστορίες,κατασκεύασαν διάφορες χειροτεχνίες και εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους μαθαίνοντας καινούργιες λέξεις όπως:
σερπαντίνα,γαιτανάκι,μασκαράς,κομφετί,μπούλες και γενίτσαροι,τζάρος,μπουμπούνες,βάκχος,φανός,τριώδιο,καρναβάλι κ.τ.λ.

ΚΑΛΗ ΑΠΟΚΡΙΑ.....και στην συνέχεια....

Σήμερα,Πέμπτη, αφού φέραμε στο μυαλό μας τις πληροφορίες που αποκτήσαμε για τα ελληνικά καρναβάλια και τα έθιμά τους,συζητήσαμε για το διάσημο βενετσιάνικο καρναβάλι της Ιταλίας.Βρήκαμε στην υδρόγειο σφαίρα την Ιταλία ,μιλήσαμε για τους κατοίκους της και με την βοήθεια εποπτικού υλικού παρατηρήσαμε τα σπίτια της Βενετίας,τα γεφυράκια της,το στοιχείο του νερού και τις γόνδολες.Μας δόθηκε έτσι η αφορμή να επεξεργαστούμε την αρχιτεκτονική των κτιρίων,του περιβάλλοντος χώρου και να διακρίνουμε τις διαφορές που υπάρχουν με την Ελλάδα.Επίσης,περιγράψαμε και τις βενετσιάνικες μάσκες και ανακαλύψαμε πόσο διαφορετικές είναι από τις δικές μας και ως προς τα υλικά και ως προς την αισθητική τους.



Χρησιμοποιώντας το internet στον υπολογιστή βρήκαμε πολλές εντυπωσιακές βενετσιάνικες στολές και μάσκες που ενθουσίασαν τα παιδιά και συγκρίναμε το καρναβάλι της Βενετίας με το Πατρινό καρναβάλι.Οι χοροί στα παλάτια της Βενετίας με τα κλασικά έπιπλα,τους πολυελαίους,τα ταβάνια που μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής,τις πορσελάνες και τα κρύσταλλα και τις στολές των μεταμφιεσμένων,διαφέρουν πολύ από τα άρματα και τις στολές του πατρινού καρναβαλιού που έχει ως στόχο την διακωμώδηση της σύγχρονης πραγματικότητας.

Θελήσαμε λοιπόν να πάμε νοερά έστω και μια μέρα στην Βενετία για αυτό και φτιάξαμε βενετσιάνικες μάσκες με τα υλικά ,φυσικά, που είχαμε στην τάξη μας .




Το καρναβάλι, που μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και δόθηκε έμφαση στις στολές και στις μεταμφιέσεις ήταν το ελληνικό καρναβάλι της Νάουσας.Οι γενίτσαροι και οι Μπούλες με τις μάσκες τους και τις ελληνικές παραδοσιακές στολές,μας θυμίζουν την ελληνική προνοητικότητα και εξυπνάδα. Κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας οι κλέφτες και οι αμαρτωλοί μεταμφιέζονταν με τις συγκεκριμένες στολές και με αυτόν τον τρόπο ξεγελούσαν τους Τούρκους και είχαν την δυνατότητα να γιορτάσουν τις Απόκριες με συγγενείς και φίλους. Ταξιδέψαμε,λοιπόν, με την φαντασία μας, και πήγαμε στην Νάουσα. Κατασκευάσαμε με απλά υλικά(χαρτοσακούλες,χαρτί γκοφρέ,κόλλα,ψαλίδι και μαρκαδόρους) μάσκες και γίναμε γενίτσαροι και μπούλες.



και χορέψαμε παραδοσιακά αποκριάτικα τραγούδια.Γεγονός είναι ότι η μάσκα δυσκόλεψε τα παιδιά στο να χορέψουν με άνεση,παρόλα αυτά το δισκέδασαν με την ψυχή τους.











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας