Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

6 ΜΑΡΤΙΟΥ: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗς ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ...



...κάτι που ίσως φαντάζεται κανείς ότι δεν μας αφορά και δεν μας αγγίζει εδώ στο νηπιαγωγείο. Δυστυχώς αυτό δεν είναι αλήθεια, γιατί μορφές ενδοσχολικής βίας υπάρχουν ακόμα και στις μικρότερες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Βέβαια είναι διαφορετικής μορφής, είναι κυρίως ψυχολογικός εξαναγκασμός από ένα παιδί σε ένα άλλο, γιατί στο νηπιαγωγείο η επίβλεψη της δασκάλας είναι πιο έντονη και συνεχής (τα χτυπήματα από τον έναν στον άλλο περιορίζονται, γιατί γίνονται μόνο κατά λάθος).
Πάντως, και στη δική μας μικρή κοινότητα εμείς οι νηπιαγωγοί έχουμε παρατηρήσει καθημερινά παραδείγματα. Τις περισσότερες φορές τα αντιμετωπίζουμε: είτε παρεμβαίνοντας συμβουλευτικά, είτε βοηθώντας στο διάλογο για να λυθεί το θέμα, είτε δίνοντας διαφορετικό διέξοδο σε παιδιά θύτες & θύματα (κυρίως μέσα από το παιχνίδι) για να αλλάξουν τη στάση τους.
Η σημερινή ημέρα ήταν μια καλή αφορμή για να ασχοληθούμε με το λεγόμενο bullying ως κυρίαρχο θέμα μας. Ένα πολύ όμορφο βιβλίο, που πραγματεύεται αυτό το θέμα, στο βυθό της θάλασσας όμως και όχι σε σχολείο, είναι του Βαγγέλη Ηλιόπουλου το "Τριγωνοψαρούλης εναντίον του Μεγάλου Kαρχαρία".



Ιστορία με ήρωες αγαπητούς, που τα παιδιά μπορούν να μπουν στη θέση τους και να νοιώσουν όπως νοιώθουν , καθηλώνει τα παιδιά και δημιουργεί συναισθήματα συμπάθειας για τον πρωταγωνιστή. Η έκβαση της ιστορίας- ο Τριγωνοψαρούλης νικάει το Μεγάλο Καρχαρία με τη δύναμη των φίλων του που τον υποστηρίζουν- μας βρίσκει σύμφωνους όλους (πώς θα μπορούσε αλλιώς ένα τόσο δα ψαράκι να νικήσει τον τρομερό καρχαρία;)
Ακόμη,διαβάζουμε μια άλλη ιστορία σχετική με το θέμα


και αφού συζητήσουμε γι΄αυτή, ζωγραφίζουμε σκηνές που δεν μας άρεσαν και εικόνες που προτιμάμε να βλέπουμε σχετικά με τα παιδιά στο σχολείο αλλά και έξω από αυτό...




Όμως, όταν μετατρέπουμε τους ήρωες του θαλάσσιου βασιλείου σε ανθρώπους, και μεταφέρουμε την ιστορία σε μία σχολική τάξη, οι αντιδράσεις των παιδιών είναι διαφορετικές.  Παρακολουθούμε μια ιστορία δραματοποιημένη από παιδιά δημοτικού σχολείου


αλλά και παρακολουθούμε από το youtube ένα τραγούδι που το βίντεο- κλιπ του αφορά την ενδοσχολική βία σε μεγαλύτερα παιδιά.


Ακολουθεί συζήτηση και για τα δύο ερεθίσματα/βίντεο που παρακολούθησαν...
Η αντίδραση λοιπόν κάποιων παιδιών είναι να προτείνουν στο παιδί- θύμα να "βαρέσει" κι αυτό με τη σειρά του αυτούς που το ενοχλούν. Ανοίγουμε λοιπόν ολόκληρη συζήτηση με τα παιδιά για τους τρόπους αντιμετώπισης κάποιου που μας φέρεται βίαια:
  • συμφωνούμε ότι το να χτυπήσουμε κι εμείς το άλλο παιδί δεν είναι λύση, γιατί τότε θα ακολουθήσει μάχη και θα κερδίσει σίγουρα ο δυνατότερος, αλλά θα πονέσουν πολύ και οι δύο (θα έκανε ποτέ έτσι ο Τριγωνοψαρούλης;)
  • δεν φοβόμαστε να πούμε ΟΧΙ αν κάτι που μας βάζουν να κάνουμε δε μας αρέσει, αλλά το κάνουμε μόνο και μόνο για να μας έχουν "φίλους" και να μας κάνουν παρέα
  • θα δείχνουμε θάρρος και θα το λέμε αμέσως στη δασκάλα μας, που ξέρει να βάζει όρια για το ποια συμπεριφορά είναι αποδεκτή και ποια όχι
Αγαπητοί γονείς, θεωρούμε, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τέτοιου είδους καταστάσεις ανάμεσα στα νηπιάκια σας αντιμετωπίζονται από εμάς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και μέσα από καθημερινό αγώνα. Όπως σας λέμε βέβαια και σε κάθε συνάντησή μας, κι εσείς από τη μεριά σας έχετε τον πιο σημαντικό ρόλο στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών! Ας φτιάξουμε μία γενιά που θα καταπολεμήσει αυτό το φαινόμενο bullying που όλο και περισσότερο ακούγεται στις μέρες μας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας